Wspieraj nas!
Wspieraj nas!

Samouszkodzenia u dzieci i młodzieży

Poradnik skierowany do nauczycieli i specjalistów szkolnych. Zostały w nim opisane interwencje, jakie pracownicy szkoły mogą podjąć w obliczu obecności samouszkodzeń lub ich podejrzenia u swoich uczniów i uczennic. Ważną częścią publikacji jest również wskazanie działań szkoły w reakcji na zjawisko naśladowania zachowań autodestrukcyjnych ("zarażania się" zachowaniami) w grupie rówieśniczej.

Cały poradnik do pobrania

Samouszkodzenia to intencjonalne (nieprzypadkowe), przeprowadzone z własnej woli, pozbawione intencji samobójczych i stanowiące niewielkie zagrożenie życia uszkodzenia własnego ciała, które nie są akceptowane społecznie (Walsh, 2014). Obok zachowań samobójczych należą do bezpośrednich zachowań autodestrukcyjnych. Najczęściej pojawiają się i występują u nastolatków oraz młodych dorosłych. Wiek inicjacji przypada zazwyczaj między 11. a 14. rokiem życia. Niełatwo jest określić dokładną skalę tego zjawiska, ponieważ młodzież najczęściej ukrywa je przed dorosłymi. Co więcej, większość aktów autoagresji nie wymaga interwencji medycznej i nie jest w żaden sposób odnotowywana w statystykach opieki zdrowotnej. Jednak na podstawie różnych badań szacuje się, że samouszkodzenia mogą być obecne u 11, a nawet 39% młodych ludzi (Ziółkowska i Wycisk, 2019). Oznacza to, że w przeciętnej klasie szkolnej są przynajmniej trzy osoby, które przejawiają autoagresję.

Badacze zauważają, że samouszkodzenia coraz częściej pojawiają się u młodych ludzi bez zaburzeń psychicznych i traumatycznych doświadczeń (Walsh, 2014). Wśród ważnych powodów wzrostu częstotliwości samouszkodzeń młodzieży z populacji ogólnej można wyróżnić m.in.:

  • Wysoce stresogenne środowisko szkolne – wielozadaniowość, nacisk na sukces edukacyjny i rywalizację, przemoc rówieśniczą;
  • Zanik poczucia wspólnoty i wsparcia społecznego, pozostawianie nastolatków przez rodziców samym
    sobie przez większą część dnia;
  • Brak konstruktywnego modelu regulacji emocji i samouspokajania w środowisku rodzinnym i szkolnym;
  • Propagowanie środków zmieniających świadomość jako metody radzenia sobie z emocjami i stresem oraz oczekiwanie natychmiastowej poprawy;
  • Przedstawianie samouszkodzeń jako normalnej reakcji na stres oraz instruktaże w Internecie, książkach, programach, filmach, serialach;
  • Gloryfikowanie zachowań autoagresywnych i obdarzanie osób, które je przejawiają, uwagą.

 

Czynniki ryzyka samouszkodzeń

Samouszkodzenia raczej nie występują jako wyizolowany problem – częściej są jednym z objawów różnych trudności.

BIOPSYCHOSPOŁECZNE CZYNNIKI RYZYKA POJAWIENIA SIĘ SAMOUSZKODZEŃ:

Wymiar środowiskowy: 

  • Zdarzenia z przeszłości rodziny, m.in. przemoc, nadużywanie substancji psychoaktywnych, samouszkodzenia i zachowania samobójcze wśród bliskich;
  • Zdarzenia z przeszłości nastolatka, m.in. zaniedbanie, problemy z więzią, utrata ważnej osoby, doświadczenia traumatyczne (przemoc fizyczna i seksualna);
  • Unieważniające środowisko rodzinne – emocjonalne doświadczenia nastolatka są ignorowane, negowane, wyśmiewane lub potępiane; to sprawia, że on sam zaczyna również kwestionować zasadność, a nawet istnienie swoich wewnętrznych stanów afektywnych;
  • Obecne problemy, np. strata, konflikt w relacji, niepowodzenie, nadużycie, kontakt z rówieśnikami dokonującymi samouszkodzeń.

Wymiar biologiczny:

  • Zaburzenia psychiczne (najczęściej depresja, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania, zaburzenia osobowości);
  • Hipotezy dotyczące niewłaściwej regulacji poziomu serotoniny, dysfunkcji endogennego systemu opioidowego, zmniejszonej wrażliwości na ból.

Wymiar poznawczy: 

  • Niska samoocena;
  • Niewielkie poczucie sprawstwa;
  • Samooskarżanie;
  • Tendencja do zniekształceń poznawczych w myśleniu;
  • Myśli, obrazy i wspomnienia związane z traumą. 

Wymiar afektywny

  • Podatność na częste występowanie silnych i długotrwałych emocji;
  • Częste odczuwanie złości, lęku, napięcia, wstydu, osamotnienia.

Wymiar behawioralny:

  • Niewielkie umiejętności psychospołeczne;
  • Najczęstsze bodźce spustowe, m.in. kłótnie, izolacja, zażycie substancji psychoaktywnej. 

 

Nie ma prostego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy danym czynnikiem ryzyka a wystąpieniem samouszkodzeń – to, czy dany nastolatek sięgnie po autoagresję, będzie wypadkową działania czynników ryzyka i obecnych czynników protekcyjnych.

Cały poradnik do pobrania

Miejsce, gdzie pomoc uzyskają zarówno osoby w kryzysie samobójczym, jak i szukające wsparcia dla kogoś, kto przeżywa trudności psychiczne czy żałobę po samobójczej śmierci bliskiego.


Powiedz, dlaczego tutaj jesteś: