
Poradnik dla moderatorów i administratorów serwisów internetowych
Moderatorzy i administratorzy internetowi dysponują nie tylko słowem, obrazem, ale także techniką, którą mogą wykorzystać do działańprofilaktycznych. Z myślą o tych właśnie pracownikach i osobach, do których mogą oni dotrzeć, powstał ten poradnik. Mamy nadzieję, iż ułatwi on pracę i pozwoli wykonywać ją bardziej profesjonalnie, jak również, będzie stanowić wzór udzielania pierwszej pomocy i ratować skuteczniej ludzkie życie!
Samobójstwom można i trzeba zapobiegać. Badania pokazują, że nieumiejętnie podawane informacje i komentarze dotyczące prób samobójczych i samobójstw dokonanych mogą zwiększyć ich liczbę. Możliwe są jednak także skuteczne działania zapobiegające temu zjawisku.
W języku, którym się posługujemy, drzemie ogromny potencjał, który może nam w tych działaniach pomóc. Jedno zdanie wypowiedziane w odpowiedniej chwili może uratować czyjeś życie, ale zdarza się też, że jedno słowo doprowadza człowieka na skraj załamania. Zauważenie sygnałów ostrzegawczych w odpowiednim momencie i odpowiednia na nie reakcja mogą uratować człowieka przed nim samym. Spostrzegawczość, uważność, skrupulatność, kreatywność pracowników portali internetowych, a także zwykła ludzka empatia, mogą pomóc wielu osobom w kryzysie. Moderatorzy i administratorzy internetowi dysponują nie tylko słowem, obrazem, ale także techniką, którą mogą wykorzystać do działań profilaktycznych. Z myślą o tych właśnie pracownikach i osobach, do których mogą oni dotrzeć, powstał ten poradnik. Mamy nadzieję, iż ułatwi on pracę i pozwoli wykonywać ją bardziej profesjonalnie, jak również, będzie stanowić wzór udzielania pierwszej pomocy i ratować skuteczniej ludzkie życie!
Podstawowa wiedza z zakresu zapobiegania samobójstwom i próbom samobójczym powinna być dostępna dla każdego moderatora i administratora. Jest ona niezbędna do wykonywania tego trudnego zawodu. W rozdziale IV opisujemy cechy typowe dla kryzysu psychicznego z myślami samobójczymi, określanego też jako kryzys samobójczy. W rozdziale VI piszemy o roli, jaką internet odgrywa w profilaktyce samobójstw. W rozdziale III, VII i VIII staramy się odpowiedzieć na zadawane przez moderatorów pytania i prezentujemy materiał zawierający informacje, jak profesjonalnie reagować na spotykane w internecie dyskusje i wpisy odnoszące się do myśli, prób samobójczych i samobójstw.
Rozdział X zawiera rady mogące ułatwić pracownikom portali internetowych przetrwanie sytuacji trudnych, zapobieganie depresji i wypaleniu zawodowemu. Zapraszamy do lektury i prosimy o kontakt, gdyż dzięki temu w kolejnych wydaniach Poradnika i materiałach dla ludzi mediów będziemy mogli zamieścić Państwa refleksje wynikające ze zdobytego doświadczenia.
Cały poradnik do pobrania
To może Cię zainteresować

Poradnik dla osób wypowiadających się w mediach
W ostatnich 10 latach średnio ponad 5800 osób rocznie w Polsce odbierało sobie życie (według danych GUS), a szacunkowo rocznie ponad 58 tysięcy dokonywało prób samobójczych.
Czytaj więcej

Poradnik dla pracowników mediów
Dostrzegając ważną rolę mediów, prezentujemy materiał dotyczący zachowań samobójczych (tj. myśli, prób samobójczych i samobójstw) i zdrowia psychicznego, zwracając szczególną uwagę na informacje, które mogą być pożyteczne w profesjonalnym podejmowaniu tych trudnych tematów w mediach.
Czytaj więcej

Poradnik dla nauczycieli
Rola pracowników oświaty w promocji zdrowia psychicznego i w zapobieganiu zachowaniom autodestruktywnym u młodzieży
Czytaj więcej